Praca w upale bez klimatyzacji a obowiązki pracodawcy – czy prawo działa na korzyść pracownika?

Rozważając pracę w upale, każdy pracownik pragnie znaleźć ulgę w chłodzie klimatyzacji lub chociażby móc udać się na nieco dłuższą przerwę. Lecz co jeśli warunki związane z naszą profesją lub brak odpowiedniego wyposażenia biura sprawiają, że taka możliwość jest ograniczona? Jakie kroki musi poczynić przełożony w takiej sytuacji? W poniższym artykule przyjrzymy się obowiązkom pracodawcy wobec pracowników w okresie letnim.

Czy praca w upale bez klimatyzacji jest zgodna z prawem? Wywiad z radcą prawnym

W okresie letnim jednym z najgorętszych tematów są warunki pracy w upale, jakie towarzyszą nam zarówno gdy pracujemy stacjonarnie, jak i zdalnie. Faktem jest, że gdy temperatura spadnie do 17 stopni Celsjusza, są to już nieodpowiednie warunki i pracownik może odmówić świadczenia pracy, natomiast co w sytuacji gdy musimy wykonywać 8-godzinną pracę w pomieszczeniu, w którym niezmiennie utrzymuje się bardzo wysoka temperatura?  Czy pracodawca ma obowiązek dokonać w tym zakresie zmian? Na stronie Rzeczpospolitej już dziś możesz przeczytać artykuł, w którym podzieliliśmy się swoimi spostrzeżeniami z prawnego punktu widzenia. Zapraszamy do lektury: Upał to nie wymówka, gdy pracujemy ze swego domu – rp.pl.

Upały w pracy a obowiązki pracodawcy – jakie są normy?

Podczas gdy prawo pracy w Polsce nie określa maksymalnych temperatur, które uznać można za szkodliwe dla zdrowia, istnieją jednak wytyczne, które pracodawcy powinni przestrzegać. Najważniejsze jest dbanie o dobrostan pracownika i zapewnienie mu odpowiednich warunków do wykonywania swoich obowiązków. W przypadku ekstremalnych temperatur upał w pracy staje się kwestią, której pracodawca nie powinien ignorować, w końcu to właśnie one znacząco wpływają nie tylko na komfort pracy, ale również wydajność i efektywność pracowników.

Przełożony ma prawo do wprowadzenia innych form organizacji czasu pracy, jeżeli pomoże to zapewnić zatrudnionym osobom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Skrócony czas pracy w upały – czy jest to możliwe?

Zasada ta nie jest bezpośrednio zapisana w przepisach prawa pracy, jednakże pracodawcy często skracają czas pracy w upały, aby zminimalizować dyskomfort osób zatrudnionych. Najprościej mówiąc, oznacza to, że pracownik może szybciej skończyć pracę i udać się do domu, a mimo to otrzyma za nią pełne wynagrodzenie. Gdy obowiązki nie wynikają z konkretnych ustaleń prawnych, tak naprawdę wszystko zależy od przełożonych – możliwości mają wiele, natomiast nikt nie może im nakazać, aby zdecydowali się na zmiany w funkcjonowaniu firmy w okresie wysokich temperatur.

Czy możliwa jest dodatkowa przerwa w pracy w upał?

I tym razem prawo do dodatkowych przerw w pracy podczas upałów nie jest konkretnie zapisane w przepisach, ale dobra wiadomość jest taka, że coraz częściej możemy spotkać się z sytuacją, gdzie pracodawcy rzeczywiście umożliwiają zatrudnionym udanie się na dłuższe lub częstsze przerwy. Dzięki temu pracownik może zadbać o regularne nawadnianie organizmu oraz jego schłodzenie. Ważne jest, aby niezależnie od branży mieć na względzie zdrowie i wytrzymałość ludzi, czasem jedna przerwa więcej może zapobiec zasłabnięciu czy wypadkowi.

Jeśli wciąż masz pewne wątpliwości co do wymaganych warunków pracy w okresie letnim lub uważasz, że pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, możesz skorzystać z naszej pomocy – radca prawny Wrocław.